Το
βιβλίο «Θέση 44, Παράθυρο» της σκηνογράφου και ζωγράφου Κλεπάτρας
Δίγκα, που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Γαβριηλίδη, παρουσιάζεται σε
ειδική εκδήλωση τη Δευτέρα 24 Μαρτίου 2014 και ώρα 20.00 στην Αγορά
Αργύρη.
Για τη «συμβολή της στη δημιουργική του πορεία του Εικαστικού Εργαστηρίου του Δήμου Πατρέων», θα μιλήσει ο συντονιστής της Καλλιτεχνικής Επιτροπής του Διεθνούς Φεστιβάλ Πάτρας, Βαγγέλης Πολίτης-Στεργίου, ενώ ο συγγραφέας Βασίλης Λαδάς, «διά κατόπτρου αινιγματωδώς», θα προσεγγίσει κριτικά το βιβλίο.
Όπως σημειώνει στην εφημερίδα των Συντακτών η κριτικός Λογοτεχνίας, Μαρία Στασινοπούλου, «Η Κλεοπάτρα Δίγκα, ζωγράφος, σκηνογράφος, αλλά και εμπνευσμένη δασκάλα καλλιτεχνικών, εμφανίστηκε στη λογοτεχνία το 1992 με τη νουβέλα «Ξέρεις, τα σπίτια πεισματώνουν εύκολα». Στιγμιότυπα ζωής στον χρόνο τον ατέρμονα είναι το καινούργιο της βιβλίο. Σύντομες ιστορίες γραμμένες μέσα στα υπεραστικά λεωφορεία των γραμμών Καλαμάτα-Αθήνα-Πάτρα, στη θέση 44, στο παράθυρο, εμμονή που επεδίωκε να καλύπτει σε κάθε της ταξίδι. «Σημειώσεις στη θητεία του ονείρου» τις χαρακτηρίζει η ίδια.
Με τη λέξη όνειρο χαρακτηρίζει τη δουλειά της ή, καλύτερα, μια συγκεκριμένη δραστηριότητα στην επαγγελματική της πορεία: την Οργάνωση Εικαστικών Εργαστηρίων του ΥΠΠΟ. Ενας άνθρωπος που δούλεψε για τον πολιτισμό, όπως και όσο μπορούσε. Μια δασκάλα που αγάπησε τον άνθρωπο και τα παιδιά του.
Ματιά καλλιτεχνική που ξέρει να παρατηρεί και να μεταμορφώνει με προσωπικό τρόπο. Διάθεση ποιητική ή ποιητικίζουσα. «Αν δεν έχει ο καλλιτέχνης βιωμένο υλικό, δεν μπορεί να δημιουργήσει. Αλλά και το βιωμένο υλικό, αν δεν συναντηθεί με τον καλλιτέχνη, μένει απλός βίος», μας λέει η Δίγκα σε ένα σύντομο κείμενό της με τίτλο «Μια σκέψη». Μνήμες ξετυλίγονται με αφορμή μια φωτογραφία∙ σκέψεις αναδεύονται στη θέα μιας σκηνής του δρόμου ή στην κίνηση του τοπίου καθώς τρέχει το τρένο.
Ο λόγος της μικροπερίοδος, με σύντομες κοφτές φράσεις. Κείμενα γραμμένα σε πορεία ζωής. Κάποιες εγγραφές χρονολογημένες: Αύγ. ’86, Μάρτης ’93, Καλοκαίρι ’85, όχι υποχρεωτικά σε χρονική ακολουθία. Πρώτη ημερολογιακή ένδειξη Δεκέμβρης ’67, τελευταία 2013. Τα περισσότερα μετά το 1985. Τα πιο μικρά κείμενα τρεις – τέσσερις αράδες, τα πιο μεγάλα τέσσερις – πέντε μικρόσχημες σελίδες. Η ποιότητα των κειμένων είναι άνιση. Κάποια αποτελούν ευτυχείς λογοτεχνικές στιγμές και κάποια άλλα παρουσιάζουν μικρότερο ενδιαφέρον. Στα εύστοχα, ενδεικτικά, θα κατέτασσα: τα Ημερολόγια 1, 2, 3, 4, 5, 6∙ και τα κείμενα με τίτλους: «Λιοσίων», «Ονειρο», «Το πορτρέτο του Δ.Π.», «Εμμονές», «Πάτρα-Αθήνα», «Για τον δάσκαλο», «Κοιτάζοντας». Κάποτε νιώθεις ότι ήθελε λίγο ακόμη δούλεμα η γλώσσα. Στην αρχή μάλιστα αυτό είναι πιο έντονο. Μία μίξη ποικιλότροπων σημειώσεων γραμμένων με αγάπη και τρυφερότητα: σκέψεις, ημερολογιακές καταγραφές, αναμνήσεις, με σαφές αυτοβιογραφικό και βιωματικό υπόβαθρο. Κάποια έχουν δομή διηγήματος.
Οι διαδρομές με λεωφορείο και οι σκέψεις που ενεργοποιεί και στροβιλίζει στο μυαλό του ο αφηγητής συνιστούν τον εσωτερικό αρμό της γραφής. Η συγγραφέας, στη «Θέση 44, παράθυρο», σκέπτεται από τη μια και από την άλλη κρυφακούει και κρυφοκοιτάζει τους συνταξιδιώτες της. Η ζωή μια διαδρομή, πολλές διαδρομές∙ τροχιές παράλληλες αλλά και διασταυρούμενες. Ενα βιβλίο της καρδιάς.
Η εκδήλωση τελεί υπό την αιγίδα του Πολιτιστικού Οργανισμού Δήμου Πατρέων
Η Κλεοπάτρα Δίγκα γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε ζωγραφική και σκηνογραφία στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, με υποτροφία του Ι.Κ.Υ. και δασκάλους τον Γιάννη Μόραλη, τον Νίκο Νικολάου και τον Βασίλη Βασιλειάδη. Συνέχισε στο Παρίσι με υποτροφία της Ακαδημίας Αθηνών, στην Ec. Natiolale Sup. des Beaux Arts και στην Ec. Nat. Sup.des Arts Decoratifs.
Ήταν βοηθός του σκηνογράφου Ηubert Monloup σε παραστάσεις στα θέατρα T.N.P. Villeurbanne, Comedie Française, Sarah Bernard, Odeon, κ.α. Έχει σκηνογραφήσει επανειλημμένως στο Εθνικό Θέατρο, στο Κρατικό Βορείου Ελλάδος, στο ελεύθερο θέατρο, και στα ΔΗ.Π.Ε .ΘΕ. , στον Ελληνικό και ξένο κινηματογράφο.
Ιδρυτικό στέλεχος της Δ.Ε.Π.Α.Κ. Καλαμάτας, οργάνωσε και διηύθυνε το Εικαστικό Εργαστήριο του Δήμου στα πρώτα 7 χρόνια της λειτουργίας του. Ως σύμβουλος του Υπουργείου Πολιτισμού επί υπουργίας του Σταύρου Μπένου, οργάνωσε το Δίκτυο Εικαστικών Εργαστηρίων του Υπουργείου Πολιτισμού.
Από το 2000 – 2012 οργάνωσε και διηύθυνε το Εικαστικό Εργαστήριο του Δήμου Πατρέων. Συμμετείχε με τις εκπομπές «Θεατρικά» και «Εικαστικά» στο Τρίτο Πρόγραμμα του Μάνου Χατζηδάκι, της ΕΡΤ. Έχει εκδώσει τη νουβέλα «Ξέρεις τα σπίτια πεισματώνουν εύκολα» (Εξάντας 1992). Είναι αναπληρωματικό μέλος του Δ.Σ. του Σωματείου «Διάζωμα». Έχουν οργανωθεί 9 ατομικές εκθέσεις της και συμμετείχε σε πολλές ομαδικές. Έργα της υπάρχουν σε ιδιωτικές συλλογές και Μουσεία.
Για τη «συμβολή της στη δημιουργική του πορεία του Εικαστικού Εργαστηρίου του Δήμου Πατρέων», θα μιλήσει ο συντονιστής της Καλλιτεχνικής Επιτροπής του Διεθνούς Φεστιβάλ Πάτρας, Βαγγέλης Πολίτης-Στεργίου, ενώ ο συγγραφέας Βασίλης Λαδάς, «διά κατόπτρου αινιγματωδώς», θα προσεγγίσει κριτικά το βιβλίο.
Όπως σημειώνει στην εφημερίδα των Συντακτών η κριτικός Λογοτεχνίας, Μαρία Στασινοπούλου, «Η Κλεοπάτρα Δίγκα, ζωγράφος, σκηνογράφος, αλλά και εμπνευσμένη δασκάλα καλλιτεχνικών, εμφανίστηκε στη λογοτεχνία το 1992 με τη νουβέλα «Ξέρεις, τα σπίτια πεισματώνουν εύκολα». Στιγμιότυπα ζωής στον χρόνο τον ατέρμονα είναι το καινούργιο της βιβλίο. Σύντομες ιστορίες γραμμένες μέσα στα υπεραστικά λεωφορεία των γραμμών Καλαμάτα-Αθήνα-Πάτρα, στη θέση 44, στο παράθυρο, εμμονή που επεδίωκε να καλύπτει σε κάθε της ταξίδι. «Σημειώσεις στη θητεία του ονείρου» τις χαρακτηρίζει η ίδια.
Με τη λέξη όνειρο χαρακτηρίζει τη δουλειά της ή, καλύτερα, μια συγκεκριμένη δραστηριότητα στην επαγγελματική της πορεία: την Οργάνωση Εικαστικών Εργαστηρίων του ΥΠΠΟ. Ενας άνθρωπος που δούλεψε για τον πολιτισμό, όπως και όσο μπορούσε. Μια δασκάλα που αγάπησε τον άνθρωπο και τα παιδιά του.
Ματιά καλλιτεχνική που ξέρει να παρατηρεί και να μεταμορφώνει με προσωπικό τρόπο. Διάθεση ποιητική ή ποιητικίζουσα. «Αν δεν έχει ο καλλιτέχνης βιωμένο υλικό, δεν μπορεί να δημιουργήσει. Αλλά και το βιωμένο υλικό, αν δεν συναντηθεί με τον καλλιτέχνη, μένει απλός βίος», μας λέει η Δίγκα σε ένα σύντομο κείμενό της με τίτλο «Μια σκέψη». Μνήμες ξετυλίγονται με αφορμή μια φωτογραφία∙ σκέψεις αναδεύονται στη θέα μιας σκηνής του δρόμου ή στην κίνηση του τοπίου καθώς τρέχει το τρένο.
Ο λόγος της μικροπερίοδος, με σύντομες κοφτές φράσεις. Κείμενα γραμμένα σε πορεία ζωής. Κάποιες εγγραφές χρονολογημένες: Αύγ. ’86, Μάρτης ’93, Καλοκαίρι ’85, όχι υποχρεωτικά σε χρονική ακολουθία. Πρώτη ημερολογιακή ένδειξη Δεκέμβρης ’67, τελευταία 2013. Τα περισσότερα μετά το 1985. Τα πιο μικρά κείμενα τρεις – τέσσερις αράδες, τα πιο μεγάλα τέσσερις – πέντε μικρόσχημες σελίδες. Η ποιότητα των κειμένων είναι άνιση. Κάποια αποτελούν ευτυχείς λογοτεχνικές στιγμές και κάποια άλλα παρουσιάζουν μικρότερο ενδιαφέρον. Στα εύστοχα, ενδεικτικά, θα κατέτασσα: τα Ημερολόγια 1, 2, 3, 4, 5, 6∙ και τα κείμενα με τίτλους: «Λιοσίων», «Ονειρο», «Το πορτρέτο του Δ.Π.», «Εμμονές», «Πάτρα-Αθήνα», «Για τον δάσκαλο», «Κοιτάζοντας». Κάποτε νιώθεις ότι ήθελε λίγο ακόμη δούλεμα η γλώσσα. Στην αρχή μάλιστα αυτό είναι πιο έντονο. Μία μίξη ποικιλότροπων σημειώσεων γραμμένων με αγάπη και τρυφερότητα: σκέψεις, ημερολογιακές καταγραφές, αναμνήσεις, με σαφές αυτοβιογραφικό και βιωματικό υπόβαθρο. Κάποια έχουν δομή διηγήματος.
Οι διαδρομές με λεωφορείο και οι σκέψεις που ενεργοποιεί και στροβιλίζει στο μυαλό του ο αφηγητής συνιστούν τον εσωτερικό αρμό της γραφής. Η συγγραφέας, στη «Θέση 44, παράθυρο», σκέπτεται από τη μια και από την άλλη κρυφακούει και κρυφοκοιτάζει τους συνταξιδιώτες της. Η ζωή μια διαδρομή, πολλές διαδρομές∙ τροχιές παράλληλες αλλά και διασταυρούμενες. Ενα βιβλίο της καρδιάς.
Η εκδήλωση τελεί υπό την αιγίδα του Πολιτιστικού Οργανισμού Δήμου Πατρέων
Η Κλεοπάτρα Δίγκα γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε ζωγραφική και σκηνογραφία στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, με υποτροφία του Ι.Κ.Υ. και δασκάλους τον Γιάννη Μόραλη, τον Νίκο Νικολάου και τον Βασίλη Βασιλειάδη. Συνέχισε στο Παρίσι με υποτροφία της Ακαδημίας Αθηνών, στην Ec. Natiolale Sup. des Beaux Arts και στην Ec. Nat. Sup.des Arts Decoratifs.
Ήταν βοηθός του σκηνογράφου Ηubert Monloup σε παραστάσεις στα θέατρα T.N.P. Villeurbanne, Comedie Française, Sarah Bernard, Odeon, κ.α. Έχει σκηνογραφήσει επανειλημμένως στο Εθνικό Θέατρο, στο Κρατικό Βορείου Ελλάδος, στο ελεύθερο θέατρο, και στα ΔΗ.Π.Ε .ΘΕ. , στον Ελληνικό και ξένο κινηματογράφο.
Ιδρυτικό στέλεχος της Δ.Ε.Π.Α.Κ. Καλαμάτας, οργάνωσε και διηύθυνε το Εικαστικό Εργαστήριο του Δήμου στα πρώτα 7 χρόνια της λειτουργίας του. Ως σύμβουλος του Υπουργείου Πολιτισμού επί υπουργίας του Σταύρου Μπένου, οργάνωσε το Δίκτυο Εικαστικών Εργαστηρίων του Υπουργείου Πολιτισμού.
Από το 2000 – 2012 οργάνωσε και διηύθυνε το Εικαστικό Εργαστήριο του Δήμου Πατρέων. Συμμετείχε με τις εκπομπές «Θεατρικά» και «Εικαστικά» στο Τρίτο Πρόγραμμα του Μάνου Χατζηδάκι, της ΕΡΤ. Έχει εκδώσει τη νουβέλα «Ξέρεις τα σπίτια πεισματώνουν εύκολα» (Εξάντας 1992). Είναι αναπληρωματικό μέλος του Δ.Σ. του Σωματείου «Διάζωμα». Έχουν οργανωθεί 9 ατομικές εκθέσεις της και συμμετείχε σε πολλές ομαδικές. Έργα της υπάρχουν σε ιδιωτικές συλλογές και Μουσεία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου